Användbara tips vid en företagsflytt

För dig som ska byta kontor eller helt enkelt starta upp någon annanstans, finns en hel del att tänka på. En vanlig privatflytt är omfattande, men att flytta hela kontoret är desto mer krävande. Förutom att stora och tunga möbler ska flyttas ska många olika abonnemang sägas upp, avtal ska förnyas och viktiga dokument och handlingar transporteras på ett säkert sätt. Det är viktigt att det inte blir oreda eller ännu värre, att något försvinner. Det finns olika sätt att utföra en kontorsflytt på ett smidigt och enkelt sätt.

Förbered och planera i förväg

Det viktigaste vid en flytt, oavsett om det är en kontorsflytt i Stockholm eller någon annan stad, är planering. Var ute i god tid med att såväl anlita en flyttfirma till att informera alla anställda och kunder om att ni kommer flytta. Det kan vara många parter som påverkas av en kontorsflytt, till exempel grannarna i huset där ni har lokal. Innan själva flyttdagen är det exempelvis viktigt att meddela såväl hissjouren som de andra i huset att hissen förmodligen kommer vara ockuperad större delen av dagen samt att mer oväsen än vanligt kommer uppstå.

Anlita ett flyttföretag

Det kan vara svårt att ansvara för logistik och planering av en större företagsflytt. Skillnaden mellan en privatflytt och att flytta ett företag är nämligen att det sätts större krav och press på att få flytten gjord så snabbt som möjligt. Det är viktigt eftersom de anställda påverkas under flytten. I många fall kan företaget behöva betala ut löner trots att ingen har möjlighet att arbeta. Med andra ord kan det vara smart att anlita ett professionellt flyttföretag som hjälper till. Oavsett om du behöver hjälp med en kontorsflytt i Solna, Göteborg, Malmö eller någon annanstans, finns gott om bra alternativ att välja bland. Kolla upp recensioner och betyg för att få en känsla för om företaget känns bra eller inte.

Få hjälp med kontorsstädningen

Efter en kontorsflytt är det dags för städningen. Flyttstädningen tar tid, särskilt på ett stort kontor som kanske har flera badrum, ett kök och olika kontor. Många flyttfirmor erbjuder även flyttstädningar, något som kan vara värt att investera i då det handlar om ett tidskrävande arbete. Allt måste bli rent och fint, skador måste repareras och fönster putsas. I vissa fall kan företaget även behöva hjälp att förvara vissa saker under själva flytten, som vissa möbler eller arkivskåp. Då kan tjänster som magasinering vara bra. En del flyttfirmor erbjuder även denna tjänst.

Viktiga saker att komma ihåg vid en kontorsflytt i Solna

Under en flytt, särskilt en kontorsflytt, gäller det att ha många saker i huvudet samtidigt. Det är lätt hänt att något glöms bort. Vissa saker som lätt faller mellan stolarna är adressändring, att säga upp abonnemang och att förhandla om nya avtal med elleverantörer och liknande. För företag som har många kunder och kundbesök kan det vara bra att skicka ut kort med den nya adressen. Kanske planerar ni att anordna något slags event för att inviga era nya lokaler? Då kan det vara bra att skicka ut inbjudan i samband med den nya adressinformationen.

En annan sak som är lätt att missa är att adressändra på hemsidan. Dock är det viktigt eftersom eventuella kunder ska kunna nå er eller skicka post. Genom att leja bort flytten åt en professionell firma kan företag fokusera mer på andra viktiga saker.