Checklista vid företagsflytt
En privatflytt kan vara omfattande, men det är ingenting mot en företagsflytt. De allra flesta företag kommer någon gång att behöva flytta ー kanske behöver ni flytta till större lokaler för att få plats med alla nyanställda eller så behöver ni kanske byta till ett mindre kontor för att få ner kostnaderna. För att flytten ska löpa på effektivt och innebära så lite avbrott i verksamheten som möjligt, är det smart att ta hjälp av experter. Här delar vi med oss av vår checklista vid företagsflytt ー resultatet av många års erfarenhet av företagsflyttar.
Företagsflytt: en checklista innan flytten
Planering och förberedelser är A och O och det gäller att börja i god tid. Är ni ett större företag är det smart att påbörja den första fasen ca sex månader innan flytt, medan ett mindre företag gott kan inleda förberedelsefasen cirka tre månader innan bytet av lokaler. Här kommer första delen av vår checklista vid företagsflytt.
Se till att:
- informera kunder om den kommande flytten
- informera grannar om den kommande flytten.
Bestäm vem/vilka som ansvarar för att:
- koordinera flytten
- montera ner möbler och ta ner tavlor
- packa
- bära
- transportera flyttlasset
- packa upp i den nya lokalen
- städa den tidigare lokalen.
I planeringsfasen är det smart att läsa igenom hela vår företagsflytt-checklista för att kunna bestämma om företaget ska ta in en extern firma för företagsflytt eller om dina medarbetare ska sköta flytten. Avgör vad som är mest lönsamt: att dina anställda arbetar hemma alternativt på en annan plats, eller om de ska hjälpa till under flytten.
Om ni väljer att anlita en flyttfirma
Beslutar du dig för att ta in experthjälp så finns det fortfarande en del att tänka på.
- Se till att:
- begära in offerter från olika flyttfirmor
- jämföra vilka tjänster de erbjuder
- säkerställa att de har försäkringar och nödvändiga tillstånd
- boka firman i god tid.
Cirka två månader innan flytten
Nu börjar den stora dagen närma sig och det är dags för de praktiska förberedelserna. Här kommer andra delen av vår checklista vid företagsflytt.
Se till att:
- sälja, skänka bort eller återvinna allt som inte ska med till den nya lokalen
- anmäla adressändring och beställ eftersändning av posten
- beställa uppdaterat externt kommunikationsmaterial där den nya adressen framgår.
Cirka en månad till en vecka innan flytten
Det börjar dra ihop sig inför det stora flyttlasset och nu är det dags för några sista förberedelser. I den här fasen är det lätt att dokument kommer bort så se till att packa strukturerat och var noga med att märka upp kartonger. Här kommer tredje delen av checklistan.
Se till att:
- sortera ut allt som ska med till den nya lokalen
- köpa in eventuella bärhjälpmedel om ni ska sköta flytten själva
- köpa in eventuella flyttkartonger om ni ska sköta flytten inom företaget
- börja packa
- magasinera eventuella möbler
- arkivera eventuella dokument för att säkerställa att de inte kommer bort
- uppdatera kontaktuppgifterna på webbplatsen
- nämna att ni ska flytta till ny lokal på era sociala medier.
Råd under flyttdagen
Så var äntligen flyttdagen här. Om ni har valt att sköta flytten själva så kommer ni att ha särskild nytta av den sista delen av vår företagsflytt-checklista.
Se till att du och dina medarbetare:
- dricker vatten under dagen
- aldrig bär mer än vad ni klarar av
- använder bärredskap för att undvika ryggskador
- tar en paus om ni behöver
- belönas med flyttpizza eller annan lunch.
Skriv gärna ut vår företags-checklista eller för in alla delmoment i en app så att du enkelt kan checka av uppgifterna.
Ta hjälp av experter
Fick vår checklista vid företagsflytt dig att inse att det är mer effektivt att ta in experter? Vi på Actus Flytt hjälper dig gärna.
Våra tjänster:
- projektering av flytten
- packning av packmästare
- nedmontering av möbler och tavlor
- flytthjälp/bärhjälp
- transport
- magasinering
- arkivering av dokument
- flyttstädning.