Arkivering av dokument ー tryggt och professionellt

Enligt bokföringslagen ska all räkenskapsinformation sparas i 7 år. Det innebär att papperskvitton och övriga underlag som ingår i bokföringen ska sparas. Numera är det många som sparar kvitton och underlag digitalt men trots det ska allt sparas i pappersformat i tre år. Behöver du hjälp med arkivering av dokument kan vi lösa detta genom förvaring i vårt låsta, larmade arkiv.

Dokumentarkivering av viktiga dokument

ÖVERSIKT

Arkivering i Stockholm? Vi hanterar och förvarar dokument säkert

Arkivering är ett måste för företag, det finns stadgade lagar om hur länge man behöver förvara och bevara dokument.

Det kan kännas bökigt att själv behöva hitta en säker plats för dokumentarkivering, men det finns bra lösningar. Vi på Actus Flytt  erbjuder arkivering av dokument på ett säkert sätt

Då kan du smidigt förvara dina papper på en säker plats så länge som det behövs. För bokföring gäller sju års arkivering, med andra ord är det otroligt praktiskt att låta ett annat företag ta hand om pappren då mycket kan hända på sju år. Kanske flyttar ni kontoret eller liknande, något som kan riskera att handlingarna försvinner.

Allt måste sparas

När det kommer till arkivering av dokument finns det en hel del lagar och regler om vad som gäller. Enligt bokföringslagen är du som företagare skyldig att arkivera räkenskapsinformation på ett ordnat sätt inom landet i minst 7 år. Det innebär att du behöver spara på allt från papperskvitton till övriga underlag som använts till företagets bokföring. Även datamedia kan vara räkenskapsinformation som behöver sparas.

Vad är räkenskapsinformation? 

Räkenskapsinformation kan delas in i tre kategorier som primär räkenskapsinformation, avtal och övrig räkenskapsinformation. Till den första kategorin hör till exempel grundbokföring och huvudbokföring, den andra kategorin rör avtal och viktiga handlingar, medan den sista kategorin innefattar krypteringsnycklar och kontoutdrag. All information måste sparas och då är det smidigt och tryggt att låta oss ta hand om din dokumentarkivering.

Tips till dig som bokför

Ett bra tips för dig som bokför är att scanna in alla document. Får du in ett smidigt system så behöver du aldrig oroa dig för att något kvitto försvinner. Kom dock ihåg att alltid spara alla papperskopior i tre år, först därefter får du slänga det (med förutsättning att du har kopian inskannad). Om du vanligtvis fakturerar dina kunder digitalt och även skapar själva fakturan i ett datorprogram, behöver du inte skriva ut en pappersfaktura. Det finns gott om bra information om bokföring på nätet.

För mer information om arkivering m.m. vänligen kontakta oss.

VÅRA TJÄNSTER

Vad vi erbjuder

Full service från A-Ö

Vi är en flyttfirma som hjälper dig med hela flytten, från A-Ö! Oavsett om det är packning, magasinering eller flyttstäd du önskar hjälp med så tar vi hand om det. Kontakta oss för att få en offert för just din flytt och dina behov.

Experter på packning

Vi på Actus Flytt vet hur en flyttlåda ska packas och organiseras för att dina ägodelar ska komma fram oskadda, vi är vana att hantera både ömtåliga och värdefulla saker. Vi tillhandahåller all utrustning och packningsmaterial som behövs för en säker packning.

Säker och pålitlig transport

Slipp oväntade och tråkiga händelseutvecklingar i form av trasiga hyrbilar eller brist på bärhjälp och kan istället fokusera på det roliga i en flytt – att komma tillrätta i ditt nya hem. Alla våra fordon är anpassade för möbeltransporter och våra skickliga och professionella packmästare hanterar dina ägodelar varsamt.

Företagsflytt

Dags att byta kontor? Inga problem! Vi på Actus Flytt har gedigen erfarenhet av företagsflytt. Vi vet att en företagsflytt innebär ett stort ansvar, och att flytten inte får påverka verksamheten. Vi tar hand om allt så ni fokusera på det väsentliga, det vill säga att komma igång på den nya arbetsplatsen.

Dokumentarkivering i Stockholm

Om du behöver hjälp med arkivering av dokument så hjälper vi dig gärna. Actus Flytt har två magasin i Stockholmsområdet, ett av dem över 1200 kvadratmeter stort. I våra låsta, larmade magasin kan du förvara dina dokument med förvissningen om att de är i tryggt förvar hos oss. Att förvara din räkenskapsinformation hos oss är ett bra val om du vill förvara dokument under en längre tid, men behöver du ha ständig tillgång till handlingarna finns andra företag att vända dig till.

Innan du hittar ett lämpligt företag inom arkivering är det bra om du först läser på om hur det fungerar och vilken sort du behöver hjälp med. Det finns nämligen något man kallar för digital arkivering, alltså att handlingarna och dokumenten finns digitalt men inte tvunget i pappersform. När det kommer till den här sortens dokumenthantering finns andra regler. Till exempel behöver det arkivsystem som används ha funnits redan innan själva dokumentet kom till.

Priserna för dokumentförvaring kan skilja sig en hel del beroende på vilket företag du väljer. Vissa företag erbjuder mer kompletta lösningar, andra erbjuder helt enkelt en lagerlokal. Det kan vara smidigt att hitta ett företag som dels tillhandahåller säkra lådor att packa materialet i och som även kan hämta upp dokumenten. Vissa företag erbjuder även kostnadsfri återlämning om du exempelvis skulle behöva vissa dokument.

Säker dokumentarkivering

Var du vill. När du vill. Låt oss sköta flytten!

Actus Flytt: våra andra tjänster vi erbjuder

Privatflytt i Stockholm och Solna

Andra praktiska tjänster

Idag finns det mängder av smarta tjänster för företag. Bland annat flytthjälp. Det är något helt annat att flytta sitt kontor än exempelvis byta bostad. Här ingår ofta tunga lyft av kontorsmöbler men också hantering av diverse värdepapper och dokument som måste komma fram säkert och ligga i rätt ordning. Packhjälp är något som kan vara att överväga vid en kontorsflytt.

Packhjälp

Vid en företagsflytt är packhjälp oumbärligt. Då kommer en professionell firma och hjälper ert företag att packa ner alla ägodelar. Förutom möbler som skrivbord och kontorsstolar kan de även sköta hantering och transport av dokumentskåp och liknande. Vissa företag erbjuder både tjänster inom arkivering och flytthjälp, något som kan underlätta logistiken under flytten.

Övertygad? Gör en offertförfrågan här!