Magasinering – smart vid en flytt

Om du ska flytta och byta kontorslokaler, eller kanske resa bort under en längre tid och hyra ut lyan till någon, kan det vara svårt att veta hur du ska göra med alla dina ägodelar och möbler. Genom tjänsten magasinering kan du förvara allt du vill i säkra varmförråd. Det finns många aktörer som erbjuder den här sortens förvaringstjänster. Se till att välja ett företag med bra recensioner och som kan erbjuda den förrådsstorleken som du behöver.
Kanske behöver ditt företag förvara viktiga dokument som bokföringsmaterial? Detta är också något du kan få hjälp med. Kolla dock upp företaget, alla magasineringsföretag erbjuder nämligen inte tillräckligt bra säkerhet för att förvara värdedokument och liknande.

Läs mer

Vad menas med flyttstädning?

Om du ska flytta från en bostad, oavsett om det är en lägenhet eller en villa, behöver bostaden lämnas i ett rent och fint skick. Detta städmoment kallas för flyttstädning och exakt vad som ska ingå kan variera. Om du hyr en lägenhet är det hyresvärden som bestämmer hur flyttstädningen ska utföras. När du säljer en bostad står det vanligtvis angivet i kontraktet att du som säljare ska ansvara för flyttstädningen, samt vad detta innebär rent praktiskt.

Ju större en bostad är, desto mer kommer du att behöva städa. Själva städningen i sig har generellt högt ställda krav, bostaden ska lämnas så gott som fläckfri. Idag är det vanligt att boka flyttstädning för att underlätta arbetet. 

Läs mer

Därför bör du boka flyttstädning när du byter bostad

En av de mer tidskrävande delarna av en flytt, oavsett om du byter lägenhet eller flyttar från ditt hus, är städningen. En flyttstädning är en noggrann rengöring av ditt gamla hem, något som är viktigt för att den nyinflyttade ska kunna komma in till en fräsch och städad bostad. Men om du också känner, som många andra, att du redan har väldigt många saker att stå i under flytten, kan det vara bättre att anlita ett städföretag som hjälper dig med just den här delen. För dig som är bofast i Stockholm finns det många firmor att välja bland och även om de flesta är schyssta och pålitliga, finns det tyvärr ett par oseriösa företag.

Läs mer

Så vet du att du har anlitat bra flytthjälp

Om du ska flytta, oavsett om det handlar om en privatflytt eller en företagsflytt, kan det vara otroligt hjälpsamt att anlita flytthjälp. För dig som bor eller arbetar i Stockholm finns många erfarna och pålitliga firmor att välja bland. Vanligtvis kan du få hjälp med allt som rör flytten, det vill säga nedpackning av hemmet eller kontoret, packning, transport och uppbärning till den nya lokalen eller bostaden. Det är vanligt att flyttfirmor tar timbetalt, men det kan variera lite beroende på vem du anlitar. Eftersom flyttföretagen ständigt arbetar med transport och packning arbetar de rutinerat och effektivt, utan att för den delen vara slarviga.

Läs mer

Anlita en professionell städfirma när du behöver hjälp med flyttstädning

Det kan vara jobbigt och olägligt att flytta, särskilt med tanke på allt som måste göras. Förutom att ett helt hem måste packas ihop i lådor behöver även själva bostaden städas och rensas ur. Men detta är ändå bara några få delar av allt som ska göras under en flytt. Du behöver förmodligen säga upp och ändra olika abonnemang, byta adress och liknande. För att flytten ska gå så smidigt som möjligt finns det olika tjänster att använda dig av. En populär tjänst är flyttstädning. 

En flyttstädning är en omfattande och grundlig storstädning av den gamla bostaden. När du anlitar en städfirma som utför städningen åt dig arbetar de rutinerat och noggrant, ofta i team. För att det ska gå så enkelt som möjligt för städfirman att göra sitt jobb kan det vara smart att röja undan alla prylar och möbler innan de kommer.

Läs mer

Kontorsflytt – ta hjälp från proffs och flytta företaget smidigt och snabbt

En kontorsflytt är ofta omfattande och svår rent logistisk. I och med att många personer påverkas av den här sortens flytt är det viktigt att den sköts så smidigt som möjligt, allt för att så fort som möjligt kunna återgå till arbetet. Det kan ofta vara krångligt att på egen hand sköta den här sortens flytt, det är bättre att anlita en flyttfirma som har erfarenhet av flytta kontor, oavsett storlek.

När du anlitar en professionell flyttfirma slipper du själv bära hela ansvaret över personal och kontor. Firman packar ihop samtliga saker i lokalen och transporterar till det nya kontoret. På arbetsplatser finns ofta viktiga dokument och handlingar som lätt hänt kan försvinna under en flytt. Anlitar du däremot en pålitlig firma behöver du inte oroa dig över det utan kan känna dig trygg med att allt kommer fram i noggrann ordning. Har du ditt företag i Solna? En kontorsflytt Solna är enkel att fixa med hjälp från en flyttfirma. Företag inom flytt har bra utrustning som fordon anpassade för stora möbler samt bra bärutrustning.

Läs mer

Behöver du hjälp med arkivering i Stockholm? Hantera och förvara dokument säkert

Arkivering är ett måste för företag, det finns stadgade lagar om hur länge man behöver förvara och bevara dokument. Det kan kännas bökigt att själv behöva hitta en säker plats för dokument och handlingar, men det finns bra lösningar. Idag kan du nämligen hitta företag som erbjuder arkivering bokföring och andra typer av dokument. Då kan du smidigt förvara dina papper på en säker plats så länge som det behövs. För bokföring gäller sju års arkivering, med andra ord är det otroligt praktiskt att låta ett annat företag ta hand om pappren då mycket kan hända på sju år. Kanske flyttar ni kontoret eller liknande, något som kan riskera att handlingarna försvinner.

Andra praktiska tjänster

Idag finns det mängder av smarta tjänster för företag. Bland annat flytthjälp. Det är något helt annat att flytta sitt kontor än exempelvis byta bostad. Här ingår ofta tunga lyft av kontorsmöbler men också hantering av diverse värdepapper och dokument som måste komma fram säkert och ligga i rätt ordning. Packhjälp är något som kan vara att överväga vid en kontorsflytt.

Packhjälp

Vid en företagsflytt är packhjälp oumbärligt. Då kommer en professionell firma och hjälper ert företag att packa ner alla ägodelar. Förutom möbler som skrivbord och kontorsstolar kan de även sköta hantering och transport av dokumentskåp och liknande. Vissa företag erbjuder både tjänster inom arkivering och flytthjälp, något som kan underlätta logistiken under flytten.

Arkivering i Stockholm

Innan du hittar ett lämpligt företag inom arkivering är det bra om du först läser på om hur det fungerar och vilken sort du behöver hjälp med. Det finns nämligen något man kallar för digital arkivering, alltså att handlingarna och dokumenten finns digitalt men inte tvunget i pappersform. När det kommer till den här sortens dokumenthantering finns andra regler. Till exempel behöver det arkivsystem som används ha funnits redan innan själva dokumentet kom till.

Kostnad för arkivering bokföring

Priserna för dokumentförvaring kan skilja sig en hel del beroende på vilket företag du väljer. Vissa företag erbjuder mer kompletta lösningar, andra erbjuder helt enkelt en lagerlokal. Det kan vara smidigt att hitta ett företag som dels tillhandahåller säkra lådor att packa materialet i och som även kan hämta upp dokumenten. Vissa företag erbjuder även kostnadsfri återlämning om du exempelvis skulle behöva vissa dokument.

Allt måste sparas

När det kommer till dokumentbevaring finns det en hel del lagar och regler om vad som gäller. När det kommer till att arkivera dokument behöver du spara på allt. Det handlar om både papperskvitton och övrigt underlag som använts till företagets bokföring. Ett bra tips för dig som bokför är att scanna in alla dokument. Får du in ett smidigt system så behöver du aldrig oroa dig för att något kvitto försvinner. Kom dock ihåg att alltid spara alla papperskopior i tre år, först därefter får du slänga det (med förutsättning att du har kopian inskannad). Om du vanligtvis fakturerar dina kunder digitalt och även skapar själva fakturan i ett datorprogram, behöver du inte skriva ut en pappersfaktura. Det finns gott om bra information om bokföring på nätet.

Flyttstädning i Stockholm – upptäck fördelarna

För dig som inte vill tillbringa flera dagar av att städa utan istället fokusera på flytten och din nya bostad är flyttstädning i Stockholm ett utmärkt alternativ. En flyttstädning tar lång tid eftersom allt i hemmet måste vara helt rent och fint. Även om bostaden är tömt på möbler och privata ägodelar ska ändå allt fräschas upp. Det handlar bland annat om en extremt noggrann rengöring av alla golvytor (både torr- och våttorkning), rengöring av samtliga våtrum, ugnsrengöring, att damma av hemmets alla lister och detaljer och mycket mer. Det tar tid och det är lätt att missa något. Tursamt nog finns det flera skickliga företag i Stockholm som mer än gärna hjälper till med flyttstädning. Läs mer

Därför bör ditt företag investera i tjänster för evakuering

Är det dags för renovering i de lokaler som ni driver verksamhet i? Eller har det kanske påträffats en läcka? Oavsett anledning till varför ni behöver flytta ut alla saker finns det bra hjälp att få. Evakuering är en tjänst som innebär att ett företag hjälper till att flytta ut alla möbler och saker när det är dags för exempelvis en renovering. Möblerna och kontorsmaterialet förvaras sedan på en säker plats under tiden som lokalen är under ombyggnad. Kanske är det en större renovering på gång, då kan man även få hjälp att flytta möblemang och kontorssaker till en temporär lokal.

Läs mer

Användbara tips vid en företagsflytt

För dig som ska byta kontor eller helt enkelt starta upp någon annanstans, finns en hel del att tänka på. En vanlig privatflytt är omfattande, men att flytta hela kontoret är desto mer krävande. Förutom att stora och tunga möbler ska flyttas ska många olika abonnemang sägas upp, avtal ska förnyas och viktiga dokument och handlingar transporteras på ett säkert sätt. Det är viktigt att det inte blir oreda eller ännu värre, att något försvinner. Det finns olika sätt att utföra en kontorsflytt på ett smidigt och enkelt sätt.

Läs mer