Välj rätt flyttfirma för flytt och städ

För att undvika att din nästa flytt ska bli tidskrävande, stressig och jobbig, finns det gott om anledningar till varför du bör anlita ett professionellt företag inom flytt och städ. Ett erfaret företag underlättar inte bara själva transporten av ditt bohag, de kan även hjälpa till med upp- och nedpackning, forsling av extremt tunga möbler (som pianon) och städhjälp. Men det finns ju flertalet stora företag inom flytt och städ, hur ska du veta vem du bör anlita?

En stor fördel med att anlita en professionell och erfaren flyttfirma är bland annat att de innehar sina egna flyttfordon och försäkringar. Skulle något råka gå sönder i flytten är seriösa aktörer alltid försäkrade. Vi på Actus Flytt är en erfaren flyttfirma i Solna och Stockholm och kan hjälpa till med såväl flytt som städning.

Bra checklista för flytt och städ

Det finns många saker att hålla reda på när du själv ska utföra en flytt. Särskilt om du dessutom tänker ta itu med flyttstädningen på egen hand. Vår checklista för flytt och städ är bra att spara för att undvika att glömma bort något viktigt.

  • Var inte tidsoptimist. Detta är ett viktigt tips då en flytt vanligtvis drar ut på tiden. Se till att du åtminstone lägger på en dag extra i beräkningen.
  • Utred parkeringsmöjligheter. Undersök den exakta flyttrutten. Får flyttbilen plats? Hur nära kommer ni att kunna parkera?
  • Registrera flyttanmälan. Du måste byta din folkbokföringsadress när du flyttar, något som ska göras minst en vecka efter att du flyttat in. 
  • Eftersänd post. Det är möjligt att eftersända din post upp till 12 månader till den nya adressen. Ett tips för att inte missa några viktiga brev eller fakturor.
  • Flytta hemförsäkringen. Se till att kontakta ditt försäkringsbolag i god tid innan flytten för att meddela bostadsbytet.
  • Teckna nytt elavtal och säg upp det gamla. Detta bör göras helst en månad innan du flyttar ut.
  • Avtal för sophantering, vatten och gas. Om du flyttar till ett hus behöver du teckna ett så kallat sopabonnemang så att dina sopor hämtas upp.

Det var den administrativa biten, nu går vi vidare till checklista för den fysiska flytten…

  • Köp det flyttmaterial du behöver. Kartonger, tejp, bubbelplast och mycket mer.
  • Rensa och sälj. En flytt är ett strålande tillfälle att göra dig av med sådant som du inte längre använder.
  • Färgmarkera kartongerna. En flytt innebär tiotal, kanske hundratals flyttlådor. För att slippa kaos när du väl ska packa upp igen kan du färgmärka lådorna. Exempelvis blå färg på flyttlådor som ska till vardagsrummet, röd för köket, och så vidare.
  • Montera ned möblerna. Underlätta flytten och hanteringen av ditt bohag genom att demontera dina möbler. Kom ihåg att placera samtliga skruvar och smådelar i påsar så att du vet vilken möbel de tillhör.
  • Packa en flyttväska med dina viktigaste tillbehörigheter, som mobil och laddare, plånbok, pass, dyra smycken och liknande.
  • Hyr flyttbil. Och testkör gärna fordonet innan, åtminstone om du aldrig tidigare har kört den typen av fordon.
  • Flyttstädning. När du har flyttat hela ditt bohag till den nya adressen kan du börja med flyttstädningen. Kolla gärna in vår checklista för flytt och städ för att se vad som ingår.

Känner du att checklistan är stor och jobbig? Vår flyttfirma i Stockholm kan hjälpa dig med flytten så att du kan fokusera på det andra som hör till.

Vad kostar flyttstäd?

Som du märker är det väldigt många saker som måste göras i samband med en flytt men som inte nödvändigtvis har att göra med packning och tunga lyft. När du anlitar en firma för flytt och städ slipper du stressa med alla administrativa åtgärder som ska göras och istället leja bort själva flytten åt proffs. Du funderar förmodligen på vad flytt och städ pris ligger på. Vad flyttstäd kostar varierar såklart mellan olika företag, men vanligast är att flyttfirmor tar betalt per timme. Timpriset ligger ofta runt 350 – 550 kronor. Kom dock ihåg att du som privatperson har möjligt att använda RUT-avdraget för hushållsnära tjänster, då får du en rabatt på 50 % på arbetskostnaden upp till 50 000 kronor. Hör gärna av dig till oss idag för en snabb offert!